FANDOM

Program polityk i wytycznych

Członkowie Spam Task Force pełnią „konserwacyjną” rolę na FANDOMIE. Oznacza to, że nie mają głosu przy lokalnej tematyce wiki, politykach czy dyskusji. Powinni respektować lokalne zasady i wytyczne, nawet jeśli te są nietypowe, lub sprzeczne z ich własnymi przekonaniami i zwyczajami.

Wolontariusze nie powinni mieć żadnych poważnych blokad lokalnych oraz globalnych. Kryteria są ustalanie dla każdego przypadku indywidualnie.

Kiedy reagować na wiki

Członkowie Spam Task Force powinni reagować tylko w przypadkach:

  • …oczywistego wandalizmu który trzeba posprzątać;
  • …problemów z wandalami, kiedy lokalni administratorzy nie są w stanie go zablokować lub są nieaktywni;
  • …oczywistego spamu, zwłaszcza jeśli spambot nie jest znany na wielu społecznościach;
  • …próśb o wsparcie kierowanych do zespołu FANDOMU, aby ten pomógł przy naprawie wielu wiki;
  • …uszkodzonych lub nieprawidłowo użytych elementów interfejsu (takich jak JavaScript czy CSS), czyniących wiki bezużyteczną.

Zasadniczo wolontariusze powinni unikać bardzo aktywnych lub większych wiki ze względu na fakt, że nie jest tam potrzebna pomoc (choć globalne narzędzia mogą automatycznie dokonać zmian na wszystkich wiki).

Wytyczne

  • Przede wszystkim, bądź uprzejmy i miły dla innych edytorów, nawet jeśli ci są do ciebie negatywnie nastawieni.
  • Przejrzyście opisuj swoje zmiany bez używania technicznego żargonu, tak, aby lokalna społeczność zawsze wiedziała co robisz.
  • Nadpisuj domyślną treść opisu wycofywanych zmian gdy usuwasz spam i wandalizm, aby nieodpowiednie treści nie były widoczne w ostatnich zmianach lub rejestrze.
  • Przywracaj również edycje ręcznie (nie używając funkcji rollback) gdy nazwa użytkownika jest obraźliwa bądź wulgarna, aby nie znalazła się ona w rejestrze ani ostatnich zmianach.
  • Jeśli lokalny administrator przywraca zmiany lub blokuje cię – nie interweniuj. Zapytaj pracownika FANDOMU o jego opinię i najważniejsze – nie mieszaj się w lokalne konflikty.
  • Przede wszystkim – Komunikacja! Mimo że wszyscy robimy to na co dzień, komunikacja może być czasem pomijana w niektórych sytuacjach. W razie wątpliwości dotyczących tego, czy działanie byłoby mile widziane, lub jeśli ktoś sprzeciwia się twojej pracy, używając stron dyskusji użytkownika, portalu społeczności, forum lub dyskusji strony głównej, aby omówić kwestię w uprzejmy i przyjazny sposób. Pamiętaj, że jesteś przedstawicielem FANDOMU jako całości – niektórzy użytkownicy mogą nie być zaznajomieni z szerszą społecznością, więc ich interakcja z tobą może być ich pierwszym kontaktem z zespołem FANDOMU. upewnij się, że jesteś miły, a przynajmniej uprzejmy, z doświadczeniem dla nich. Jeśli jednak komunikacja zawiedzie a użytkownicy dalej są do ciebie negatywnie nastawieni, odpocznij lub poproś innego doświadczonego użytkownika o pomoc. Możesz również doradzić administratorom kontakt w przyszłości, gdyby potrzebowali pomocy.
  • I ostatnie, pamiętaj, iż wszelkie lokalne operacje powinny być wykonywane przez miejscową administrację. Jeżeli wiki jest aktywna, posiada administratorów lub nie zostałeś poproszony o pomoc, wstrzymaj się i pozwól pracować lokalnemu zespołowi – pomaga to użytkownikom zrozumieć że VSTF to wsparcie a nie osoby odpowiedzialne za wiki. Ma to szczególnie duże znaczenie przy dużych wiki z aktywnym zespołem administratorów, jak np. The Elder Scrolls Wiki lub Gothicpedia.